اســتـــراحــة الـمحــارب

استراحة عقلية و فكرية لمحارب.. فى دنيا الله .. يبحث عن الحكمة ..

من أنا

صورتي
رحالة فى دنيا الله .. من أرض الى أرض .. اسمع و انصت ... و اعقل ..لعلى اعتبر أبحث عن الحكمة .. فأين أجدها؟

زوار الاستراحة

المتابعون

ابحث فى الاستراحة

بحث مخصص

كنت منتظر لما كل اللى نفسه يدبسنى ...و يورطنى فى موضوع التاج .. و الاسئلة و الاسرار .. بس دى مشكلة
لان لما تكشف اسرارك .. مش حيفضل حاجة تخبيها
المهم
مطلوب خمس اسرار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يلا اولا .. انا عايز أعمل زى الحاج متولى .. واتجوز اربعة ... ( ربنا يستر و زوجتى ماتقرأش التدوينة دى) علشان مش متخيل ان فيه بنى أدم عاقل ممكن يضحى بعقله فى مقابل جنان اربع سيدات ... بالتأكيد مجانين علشان يوافقوا يتجوزوا راجل واحد و ياريت يكونوا من أربع جنسيات مختلفة .. لاثراء التجربة .. علشان لما الواحد مخه يضرب يكون على مستوى دولى.

ثانيا .. انا من اسرة طبية يعنى ابويا دكتور و اخويا دكتور و زوجتى دكتورة و اختى برضه و كل ولاد عمى ... (عيلة فقرية) بس و انا فى ثانوية عامة ... ايامنا كان علمى و ادبى و رياضة .. كنت فى اول اسبوع علمى رياضة .. وكنت مخلص الرياضة بتاعة علمى رياضة .. و التفاضل و الجبر الاضافى .. و المثلثات فى اجازة الصيف .. و بعد ما خلصت قبل ما الدراسة تبدأ .. (كل ده و والدى مش بيعلق .. الله يرحمه قاللى خش اللى انت عايزه .. المهم انك تنجح فيه .. كنت حاسس انه عايزنى ابقى دكتور زيه .. بس احترم رغبتى .. ) المهم انا رحت زى الباشا و رحت مغير من علمى رياضة لعلمى علوم .. بس طبعا أهلى غرموا تمن دروس الرياضة .. اللى ملهلش لازمة... و دلوقت بافكر ياترى لو كنت كملت .. كان زمانى مهندس بس ياترى كنت حاتخصص ايه؟؟؟؟؟

ثالثا .. ايام ثانوى كنت باكتب شعر .. وكنت باكتب شعر عمودى .. و كنت اقعد ادرس العروض و البحور .. واوزن ..
و عملت مرة ديوان .. وكتبته بخط ايدى ... و صورته على ماكينة تصوير و وزعته على تلاتة أربعة زمايلى .. واحد منهم .. (الله يسامحه) راح و قعد يألس على الشعر .. اللى انا كاتبه .. و قعد يقول كلام ملوش لازمة ... و من يومها بطلت اكتب للناس .. باكتب لنفسى و بس ... لحد مرة ما فى الكلية اشتركت فى ندوة و قبل ما أطلع .. و أقول .. وكانت أول مرة و انا فى تالتة كلية ... ربنا وفقنى بواحد من نوعية زميلى بتاع ثانوى .. المهم .. جابللى اكتئاب قبل ما اطلع .. و انسحبت .. ومن يومها .. مش ناوى انطق بكلمة فى الشعر.. بس بجد كنت باحب الشعر
...

رابعا ... أوقات كثيرة باحس انى غلطت لما طلعت دكتور .. (انا تخصص طب حالات حرجة) دكتور عناية مركزة .. و ده تخصص مش منتشر قوى فى مصر .. ومعظم اللى بياخدوا الماجستير .. بره فى دول الخليج .. بسبب حرب أكل العيش فى مصر بين اطباء التخدير .. واطباء الطب الحرج .. على الشغل .. للاسف ده واقع مصر .. و طبعا عددنا قليل .. حتى انا فاكر ان رقمى فى سجل الاخصائيين فى نقابة الاطباء .. كان 26
المهم .. انا باشتغل عناية بس ... و وسط الشغل عيان يأأرست (قلبه يقف) و اشتغل فيه .. و ساعات افتكر و ساعات انسى .. انى انطق الشهادتين علشان يقول معايا .. و مرة من المرات و انا باتشهد علشان العيان يقول معايا .. مرات العيان قعدت تتخانق معايا .. (بفول عليه) .. اما لو مات عيان بيجيللى اكتئاب تلات اربع ايام بعدها .. هل قصرت فى حاجة ... طيب غلطت فى حاجة ...
مع يقينى انها ساعته و اجله .. واننى مجرد سبب من الاسباب ...
انما لا استطيع ان امنع نفسى من حساب النفس .. وقتها ارجع و اقول كنت اتهبلت لما فكرت اطلع دكتور و لا لما اخترت التخصص بتاعى ده...
فاضل ايه خامسا .. انا قارىء نهم جدا .. اى كتاب فى اى اتجاه أدبى أو سياسى ... من ايام ميكى و سمير .. و ايام زمان الدعوة .. وروزاليرسف .. حتى زمان كانت قراطيس الطعمية .. (او الفلافل) من ورق جرايد .. كان لازم افتح الورقة .. واقراها ... و لله الحمد عندى مكتبة ... اعتز بها ..
المهم ...ربنا ادانى علم كثير و ثقافة (لا اتفاخر بها ) و لكن زكاة العلم هى نشره ... و انا بشهادة اساتذتى .. (مش فى المدرسة ) فى الدنيا عندى علم ..
اللى بيحصل انى باتخنق لما اخش فى حوار مع واحد ثقافته ....ضحلة .. و يجادل بدون علم .. أقوم اسيب المكان لان مفيش فايد من الجدل .. البعض بيعتبره هروب .. بس انا مفيش عندى صحة اجادل(انا صاحب أمراض) و مش ناقص ...
المهم لما بدات المدونة .. وبدات أكتب كنت متخيل ان الناس حتهتم و تقرأ حتى المدونات اللى باضيفها عندى .. باختارها بعناية شديدة .. لقيت محدش بيقرأ و محدش مهتم .. مع انى معروف فى المنتديات ... وباكتب من زمان ... فى اكثر من منتدى .. انما حتى اللى عارفينى محدش مهتم باللى باكتبه ..و ده برضه بيجيب احباط ..
و وصلت لوقت مش عايز اكتب .. حتى بعض الناس اللى انا حاططهم عندى فى اللينكات مش ضايفيين موقعى عندهم .. مع انى باشارك فى مدوناتهم ..
.
خلاص ولا لسه
طيب اضيف سادسا .. ودى حاجة شخصية جدا ..
عندى قناعة .. لنى رايح جهنم حدف .. وان لو ربنا عاملنى بعدله حاروح فى اول دفعة على جهنم ... الاحساس ده بيلازمنى و يخلينى احاسب نفسى حساب شديد ... و لا اشعر بالراحة ابدا .. فحساب النفس مستمر .. على كل شىء
باقول كفاية كده النهارده...
هى مش اسرار على قد ما هى فضفضة ... بس..
بامرر التاج لمين ..مش عارف.. لكال واحد عدى و قرأ الكلام ده...

3 تعليقات

  1. رفقة عمر  

    اولا شكرا لزيارتك مدونتى ووضعك تعليقك ثانيا اشكرك انك اخترتنى انى اكون اول واحدة اقرأ هذا البوست ولى الشرف انى اكون اول واحدة اضع التعليق بخصوص الرقرأة لك ان تقريبا بادخل المدونه فى اليوم اكتر من مرة بس ساعات مش بلاقى مواضيع جديدة يعنى بتكتب كل فترة بس لازم ادخل المدونه كل يوم مر الصبح ومرة بالليل وبخصوص العنايه المركزة انا اختى التى توفت من ايام قليله ابنها دكتور عنايه مركزة واختى توفت ايضا بتوقف للقلب لم يستطع الاطباء احيائه مرة اخرى وعملوا كل المحاولات لاحيائه لكن كلها فشلت لكن الحمد لله اللى قاموا بتغسيلها وكن من حافظات القرأن بشرونا انها مستبشرة ومبتسمه رحمه الله عليها لا تلوم نفسك لانه قضاء الله اذا توفى احد بين يديك وصدقنى كلنا بنقرأ لك

  2. ana ga3an  

    يا دكتور
    معلش كلامة بعض منة بلة و اشرب ميتة
    انت رجل قمة في اخلاقة و علمة
    وانا فاكر مواضيعك من ايام قهوة كتكوت
    و علي عكس ما تتصور
    اني كنت متابع مواضيع تقريبا كلها
    و احب ادخل اشوف اي حوار تشترك انت فية
    لاني اعلم انك شخص ملتزم
    وباحلو اتعلم كيف يكون حوار الملتزمين
    لان بعيد عنك اخوك عيارة فالت و لسانة زالف
    ومش بعرف احوش نفسي
    طبع منيل بعيد عنك
    ربما حتي الان ابلغ ربعك في ادب الحوار
    بس اهو هانعمل اية
    ادي الله و ادي حكمتة

    واديها شعر اديها وكلنا وراك يا دكترة
    عمودي خبوري معلق منشور كل اللي يجي منك كويس

  3. غير معرف  

    انا سعيده جدا اني لقيت المدونة دي يا دوك
    على فكرة انا متابعة قديييييمة لكتاباتك...من ايام القهوة ومنتديات مجاهد
    من غير مجاملة...حضرتك من القلائل الذين تركوا من بعدهم بصمة لا تنسى
    تعلمت منك الكثير

    سعيدة لأنك لازلت تكتب
    سعيدة لأني وصلت إلى هنا

    استمر...في دفع زكاة علمك
    فنحن في انتظار كتاباتك بشوق

إرسال تعليق