اســتـــراحــة الـمحــارب

استراحة عقلية و فكرية لمحارب.. فى دنيا الله .. يبحث عن الحكمة ..

من أنا

صورتي
رحالة فى دنيا الله .. من أرض الى أرض .. اسمع و انصت ... و اعقل ..لعلى اعتبر أبحث عن الحكمة .. فأين أجدها؟

زوار الاستراحة

المتابعون

ابحث فى الاستراحة

بحث مخصص

التدين المفترض .. و ثقافة القص و اللصق

.. فكرت كتير قبل ما اكتب الموضوع ده ..و بصراحة.. مكنتش ناوى اكتب .. بس وصلت لمرحلة .. و بعد كام موقف فى القهوة .. خلونى كنت عايز امشى من القهوة خالص( ولسه الفكرة دى فى دماغى)
قلت اكتب .. لما اشوف هل المعنى اللى فى دماغى صح ولا لا ..
ايه الهدف من انك تكون متدين ؟؟؟
لنفسك .. ولا لغيرك .. ولا ايه بالضبط ؟؟؟
وايه المطلوب منك كمتدين .. وانت على النت ؟؟
هل تدخل على موقعين تلاتة .. وانسخ موضوعين معمولين قبل كده فى منتدى تانى ... والزق هنا ؟؟؟ و كل الردود .. من عينة الله يجزيك خير .. ولا احسنت ..
هل المنتديات مجرد كشكول بنلم فيه شوية احاديث على كام تفسير .... ولا
لما بتحصل حاجة مهمة .. بنشجب و نستنكر .. ونطالب بحرق الكفرة .. و القتال حتى الموت دفاعا عن الدين .. هل هى مجرد حماسة على النت .. و كل واحد بيروح ينام بعد كده .. وهوه حاسس انه عمل اللى عليه .. وانه كده داعية عصرى ..
هل المفروض ان ده اخر المشوار ؟؟
ولا المفروض اننا نعمل حاجات تانية ..
فبل ماحد يسخن ..و يزعل .. الاسئلة دى لنفسى قبل منكم .. و انا فكرت مليون مرة .. قبل ما اكتب ...المشكلة.. ان عدد الزباين فى القهوة كتير ... و كل مجموعة واخدة خط .. بس المحصلة ايه .. يعنى بيعجبنى الناس اللى فعلا بتعمل حاجة .. زى المشاريع اللى بيعملوها الناس اللى فى اسكندرية.. طيب و باقى الناس ..
حاجة تانية جننتنى .. انا حطيت اكتر من موضوع علشان نفكر لقدام .. ونحط خطط للمستقبل .. ولا الهوا .. الناس مش بتقرأ .. ولا انا اللى باكتب غلط .. ولا مباحث امن الدولة فى القهوة بتقفش فى الناس ؟؟ مش فاهم ..
هل كل واحد لما بيقعد مع نفسه .. بيحس انه عمل اللى عليه .. هل بقى داعية.. هل ايمانه اكتمل ؟؟؟
. ..
ياترى حد فهم انا عايز اقول ايه ..
اظن ان الموضوع ده كمان حيروح فى خانة المواضيع اللى باكلم فيها نفسى .. ياريت الناس ترد..
انا كان نفسى اعمل سلسلة مواضيع للاباء و الامهات .. عن تربية الجيل الجديد .. بس نفسى اتسدت من تفاعل الناس مع المواضيع .. المهم ..
ما توجعوش دماغكم
الموضوع نشر من قبل قهوة كتكوت ..رايت اعادة نشره فى المدونة .....

6 تعليقات

  1. غير معرف  

    الموضوع يتلخص في المقولة الشهيرة: السهل الممتنع
    التدين والالتزام؟ الهدف منه؟ طيب اعمل ايه؟ طيب الطريق ازاي؟

    =======================
    عندنا اختيار من اتنين
    اما تبتكر طريقة لنفسك وتبقي انت نبي او رسول نفسك - وابعد عن نافوخي
    واما تتبع طريقة سيدنا النبي وكل الانبياء
    اللي هي ايه؟

    أصلح من نفسك الاول - وبهدوء ومن غير دوشة ومنظرة
    بعدها تصلح اهلك الاقربين - بهدوء وبالحسني
    وبعدها تصلح عشيرتك الاقربين - بهدوء وبالحسني

    انت فاهمني؟
    انت بتبدأ بالبذرة الاول (اللي هو انت) وبعدها تبدأ دائرة صغيرة وبعدها الدائرة تكبر وتكبر وتكبر

    انت فاهمني؟
    لازم تبقي الامور بهدوء وبالحسني ومن غير منظرة ومن غير شوشرة

    سهلة ؟ سهله خالص
    تيجي نطبقها؟ تلاقيها صعبة خالص

    ==================
    تيجي المشكلة الكبيرة ... اول خطيئة في الكون كله
    أنا أحسن من ....... بس ماتكملش
    خلاص - انت ارتكبت اول خطيئة في الكون
    وعاوز تبقي مصلح ديني واجتماعي ؟؟

    أصل انا عاوز اصلحهم وافهمهم ان الــ .... لا ماتكملش خلاص

    كيف بصل الي اخر الطريق - من ضلت قدمه اول خطوة؟

    قلت لك من الاول - السهل الممتنع
    عاوز تعرف انا مين؟
    فقير - مسكين - عابر سبيل

  2. eldoctor  

    تعرف يا أخى انى مش بأنشر تعليق لشخص غير معروف .. بس برضه قلت أنشر تعليقك!!!
    أنا مقصود بالكلام ده ..
    اى منظرة يا أخى؟؟؟
    ولا الكلام مطلق

    الدين النصيحة .. لله وللرسول و للمسلمين عامة وخاصة ,,
    واوصيك ونفسى بتقوى الله ..
    و أحيلك الى قول عمر بن الخطاب .. رضى الله عنه
    لو قيل ان كل البشر سيدخلون الجنة الا واحد لظننت انه انا
    والى قول ابوبكر رضى الله عنه
    لا آمن مكر الله و لو كانت احدى قدماى فى الجنة..
    محدش عارف الخاتمة ايه يا أخى ....
    الاعمال بخواتيمها ...

  3. ma 3lina  

    المدونة عندي بالضبط عاملة زي ما اكون قاعد مع واحد صاحبي وبحكي له حكاوي ..
    أكيد مش بدي له درس ولا بشرح له كتب .. لا .. دا انا بحكي معاه حكاوي في مواضيع مختلفة .. لو قدرت أحط نصيحة في الدين جوا كلام الأصحاب بحط .. لو قدرت الفت نظره لحاجة أو انبهه لحاجة بعمل .. بس كله في إطار جو الأصحاب .. بحكي له على اللي جوايا .. الصح منه عشان ياخد أفكار كويسة والغلط منه عشان ينبهني لغلطي .. بدون تكلف ولا مظهرية .. والمدونة مش بابي الوحيد ولا النت هو بابي الوحيد .. فيه أبواب كتيرة ممكن ندخل منها.. والاكتفاء بباب واحد هو اللي بيجيب إحباط لما نشعر إنه مغلق أو يصعب فتحه
    وبالنسبة لباب النت فأظن كمان إن الدراسات المطولة أنسب ليها المواقع .. وكمان المناقشات المطولة أنسب ليها المنتديات .. يعني كل مكان له شكل معين .. إحنا ممكن نفتح كل حاجة على بعض .. بس أظن الصورة الأولى أفضل .. حضرتك لو حملت فكرة التدوين أكبر من حجمها .. يبقى ليك حق تزهق بسرعة .. لكن لو حطيتها في حجمها الحقيقي على أنها .. ومن وجهة نظري .. دردشة ممكن يكون ليها فايدة وتعرف على اهتمامات الآخرين للاستفادة منها .. لو حضرتك بصيت للموضوع كده فأكيد الوضع حيختلف شوية
    مش عارف قصدي واضح ولا لأ ... بس بفكر حضرتك إن مغادرة القهوة مش هو الحل ومعناه الاعتراف بالفشل وبعدم الصلاحية لحمل الهم ..

  4. eldoctor  

    ma_3alina
    انا معاك ان لكل مقام مقال زى ما بيقولوا .. بس المشكلة .. ان المنتديات اسلوب التواصل فيها مختلف .. الهدف هو الحوار لاثبات الذات عند اكتر الاعضاء .. المدونة .. اسلوب مختلف بتعرض افكارك .. بتجمع اتجاه فكرك فى صورة واحدة ..
    يعنى حاقولك حاجة .. كام مدونة انت قراتها من بابها زى ما بيقولوا
    انا كل المدونات اللى بادخلها لازم اقرا كل صفحة فيها علشان احكم على المنهج الفكرى للمدون
    و منه تقدر تعرف هو بيكتب ليه
    لازم تحط هدف لكل حاجة فى حياتك . الفكرة مش بس تكتب ... تكتب ايه و ليه و ازاى؟؟؟

  5. محمد عبد الغفار  

    على المرئ ان يسعى وليس عليه أدراك النجاح

  6. ana ga3an  

    يا دكتور انا منتظر سلسلة تربية الابناء
    بفاااااااااااااااااااارغ الصبر

إرسال تعليق