اســتـــراحــة الـمحــارب

استراحة عقلية و فكرية لمحارب.. فى دنيا الله .. يبحث عن الحكمة ..

من أنا

صورتي
رحالة فى دنيا الله .. من أرض الى أرض .. اسمع و انصت ... و اعقل ..لعلى اعتبر أبحث عن الحكمة .. فأين أجدها؟

زوار الاستراحة

المتابعون

ابحث فى الاستراحة

بحث مخصص



احن الى الاسكندرية .. الى مسجد القائد ابراهيم و جلسة القرأن بعد صلاة الفجر ...ورفاقى الاربعة العواجيز اللى بيقعدوا يقرأوا لحد ما الشمس تطلع و كل واحد يروح على شغله
و أحن الى مسجد النبى دانيال ..
كلما توضأت هناك اشعر انه لم تبق لى خطيئة أو ذنب .. غير اى مسجد تانى ..
و أحن الى مسجد عمر بن الخطاب فى كامب شيزار
و امام المسجد العجوز .. و صوته الهادىء فى التلاوة ..

و لكن الدنيا تتغير .. و دوام الحال من المحال .. ترى هل يفتقدنى أحد؟؟؟؟
تحديث : جزاكم الله خيرا على التواصل .. كان فيه مشكلة فى الداشبورد كنت قافل التعليقات بدون ما أقصد

9 تعليقات

  1. غير معرف  

    السلام عليكم يا دكتور.. كويس انك عدلت في خيارات الرد في مدونتك :)

    اكيد لسه في ناس فاكراك.. اكيد همه كمان لما بيفتكروا الأماكن دي بيحنوا لها و بيفتكروك.. انما مشاغل الحياة او ريتمها بأه ما تفهمش بتخلي الناس صعب عليها الاتصال بناس زمان. هو انت بقالك أد ايه سايب مصر يا دكتور؟

  2. Unknown  

    ربنا يردك لأهلك وبلدك ويخفف عنك الغربة

  3. عصفور المدينة  

    عارف الأحاسيس دي كويس
    بس نفسي نتجاوز موضوع الجو المحيط بالشيء لأنه مشكلة فعلا وسوف أكتب عنها لاحقا

  4. eldoctor  

    علا
    انا مش سايب مصر بقالى كتير .. انا بره من 7 سنين بس !!!
    بس الاحساس بافتقاد الفترة دى .. لان ةقتها كانت الحياة ابسط من كده .. انا باتكلم عن فترة من حوالى 15 -16 سنة
    للاسف ان الواحد بينزل مصر شهر واحد يقضيه جرى فى الوزارات و تجديد اوراق و حاجات ما بتخليش اى معنى لكلمة اجازة

  5. eldoctor  

    مناجاة
    جزاك الله خيرا على التواصل

  6. eldoctor  

    عصفور المدينة
    انا لا اتحدث عن الاماكن كاماكن فقط .. انا اتحدث عن زمن ولى و مشاغل دنيا ..
    المشكلة ليست فى افتقاد المسجد فانا جار المسجد بمعنى الكلمة.. هنا فى الكويت
    ولكن اسلوب الحياة اختلف ..

  7. eldoctor  

    لا يفوتنى ان اشكر محمد عبد الغفار و خالد على التواصل جزاهم الله خيرا

  8. غير معرف  

    افهم ما تعنيه وتعانيه
    انا كمان اتغربت فترة كبيرة من حياتي
    وكنت باحن لملاعب الطفولة وبيوت الاهل
    ولما رجعت بقى الحنين لمدارج الصبا واصدقاء فترة البراءة والاحلام الكبيرة
    ودلوقت باعاني من اختلاف كل شيء
    وعلى راي اللي قال من ييجي 15 او 20 سنه
    ومنين بييجي الشجن؟
    من اختلاف الزمن

  9. Dr.khaled  

    ربنا يردك سالم غانم يا دكتور
    اعرف برضه دكتور زي حالاتك حضرتك
    بس هو في بلاد الكفار :)
    بريطانيا اقصد
    وبرضه من اسكندريه
    وجميل زيك برضه :)


    ===========================

    انا يا دكتور قرات موضوع فلسلفة الحكم من اول يوم نزل فيه
    وبعدين فضلت ادور له على لنك اعلق فيه
    لكني ملاقتشي الموضوع
    اصلي باستخدم جوجل ريدر

    المهم
    كنت عايز اعلق هناك
    لكن يللا
    بانتظار باقي الاجزار ان شاء الله
    وجزاكم الله خيرا

إرسال تعليق