اســتـــراحــة الـمحــارب

استراحة عقلية و فكرية لمحارب.. فى دنيا الله .. يبحث عن الحكمة ..

من أنا

صورتي
رحالة فى دنيا الله .. من أرض الى أرض .. اسمع و انصت ... و اعقل ..لعلى اعتبر أبحث عن الحكمة .. فأين أجدها؟

زوار الاستراحة

المتابعون

ابحث فى الاستراحة

بحث مخصص



انا غاوى افلام اجنبية ..
و خصوصا اللى فيها خيال علمى .. يعنى انا فاكر و انا صغير ( مش صغير قوى) كانت افكار زى الموبايل و الكاميرات الصغيرة .. و الريموت كونترول كانت فى افلام الستينات و السبعينات و شوفوا افلام جيمس بوند القديمة (بس اتفرجوا على جزء الخيال العلمى بس .. الباقى انا مش مسئول عنه) برضه فكرة الاستنساخ جت فى فيلم قديم ... و فى نفس الفيلم كانت فكرة الاملاء الصوتى للكمبيوتر الفويس ديكتاشن... الفرق بن الغرب و عندنا انهم بيتخيلوا و بيدرسوا الموضوع قابل للتطبيق و لا لا .. و فى 90% بينجحوا .. المشكلة عندنا .. اننا مش بنتخيل احنا بنحلم .. او بتجيلنا كوابيس .. خدوا بالكم ناموا خفيف و اتفرجوا على فيلم اجنبى .. يستحسن يكون هندى... بلا خيبة حتى الهند بقت دولة نووية ... و احنا بنصدر نوى البلح .. اخر كلمة فى مستوى بلادنا المتقدم .. قرار فى الدول الخليجية بمعادلة الدرجة المعادلة للماجستير سابقا فى الهند بدرجة الدكتوراه المصرية .. و سيطبق قريبا .. و لا عزاء لخريجى اى جامعة فى مصر ..

4 تعليقات

  1. أبو عمر - الصارم الحاسم  

    انا كمان غاوي افلام اجنبية

    ازيك يا دكتور

  2. رفقة عمر  

    حمد ا لله على سلامتك
    سعدت جدا لما لاقيت بوست جديد
    لحضرتك
    احنا للاسف حتى الاحلام مش بنعرف نحلمها
    وحتى الافلام مش قادرين نبص فيها لقدام
    هما ساعتين تهريج وخلاص دى اقصى قدرة لفيلم العربى

  3. قليل من التفكير  

    سلملي علي وزارة البحث (الخيال)العلمي .
    .
    .

  4. Unknown  

    لدي مدونة أظن انها تستحق القراءة _تتحدث المدونة عن تسميمي ومحاولة قتلي من قبل السي آي أيه بأوامر من الشاذ كلنتون وبمشاركة من الحمار حسني الخفيف والأجهزة الأمنية المصرية الخائرة والعميلة

    المدونة

    http://494949.blogsome.com

    http://moddaralzoubi.maktoob.com
    أبحث عنها في غوغل

    اسم المدونة

    Dirty and fucked Clinton

    الاسم/مضر حلمي الزعبي
    التحصيل العلمي/ بكلورويوس فنون جميلة العام2005 جامعة بغداد
    الجنسية/عراقي من أصل فسلطيني ومن أم عراقية
    محل وتاريخ الميلاد والاقامة/بغداد العراق 1973

إرسال تعليق