اســتـــراحــة الـمحــارب

استراحة عقلية و فكرية لمحارب.. فى دنيا الله .. يبحث عن الحكمة ..

من أنا

صورتي
رحالة فى دنيا الله .. من أرض الى أرض .. اسمع و انصت ... و اعقل ..لعلى اعتبر أبحث عن الحكمة .. فأين أجدها؟

زوار الاستراحة

المتابعون

ابحث فى الاستراحة

بحث مخصص


قبل ما حد يقول .. ايه التحشيش ده .. كملوا للاخر..
الفكر نوعين .. واللى اقصده الثقافة العامة و الشخصية . اللى بتحدد فكر و شخصية أى فرد
النوع الاول .. هو الفكر المسطح ... او الافقى ... يعنى تلاقى الواحد بيتكلم فى أكثر من مجال .. أدب ..وفكر ..وسياسة ..واقتصاد ..... ودى مرحلة .. بعد كده تيجى مرحلة التعمق فى فرع ..من الفروع .. يعنى يبنى فوق تلك القاعدة (ملهاش أى علاقة باسامة بن لادن ..والظواهرى ..وتنظيم القاعدة) فكر جديد... و دى مطبقة .. فى رسائل الدكتوراة ..
ال PHD يعنى تلاقيه معاه درجة الدكتوراة فى فلسفة الطب.
اما النوع الاخر فهو الفكر العمودى .. أو الرأسى .. بمعنى أنه من البداية .. تبنى فكرك فى اتجاه واحد و تخصص واحد ..ومذهب واحد ..
و هذا يؤدى الى تعمق فى التخصص .. و خبرة لامتناهية .. وهذا النوع يطبق فى الغرب .. تخصص واحد .. ودراسة معمقة ... ولا تأخذ اى حواشى الا ما يترابط مع هذا التخصص .. يعنى بدون رغى و تضييع وقت
حتى فى عالمنا اليومى ... و عالم الدين الموازى للعالم اليومى .. هل تفضل فقيه دارس فقه بس .. ومنعزل عن العالم .. ولم يدرس سوى الفقه .. ولا مثلا تروح لطبيب درس الطب .. و بعده الفقه .. يعنى طبيب فقيه .. كل له مزاياه و كل له عيوبه..
ترى هل فكرك مسطح ..ولا عمودى

2 تعليقات

  1. محمد عبد الغفار  

    المسطح هو الفكر 180 درجه والعامودى هو الفكر 90 درجه أنا بقى فكرى بالورب 45 درجه يعنى

    واوعى تفتكرنى بتريق فقط

  2. غير معرف  

    الحقيقة يادكتور في زمن الثورة المعلوماتيه الواحد بقى مش ملحق ان ينال حتى فكرا عموديا في مجال تخصصه , بنحاول نلحق غبار عربة التقدم السريع ومش قادرين , لااظن انه خيارنا في ان نكون غير عموديين لو التزمنا بتعرفيك للعموديه والسطحية, المعلومات تفرض نفسها علينا حتى لو احسسنا في فترة ما بأن ذاكرتنا الاستيعابية مهددة.
    عموما مادعاني الى هذا الطرح هو ان حضرتك ذكرتني بعلماء زمان تلاقي ابن النفيس مثلا طبيب وجراح وعالم في التشريح وفقيه وعالم رياضيات في ذات الوقت وغيره كثير.
    لكن انا نفسي كمان من منبرك هذا اقلب الطاولة وكما تعود مني اجيبلك كرسي في الكلوب... ليه فقهائنا مسطحي التفكير ؟ لماذا تحديدا لايأخذوا من اسلافهم العبرة والمثل الاعلى ؟ واصبحوا مقتصرين على الافتاء على الهوى لا اريد ان اقول لماذا لايتخذوا من دارسي اللاهوت والتلمود امثالا !!! لحسن عارفام هتتعصب :) ...وبنفس الوقت ارى سؤالي تحديدا بين سطورك
    جمعة مباركة يادكتور
    عني شخصيا احاول احيانا ان اسطح فكري لاني تعبت

إرسال تعليق