اســتـــراحــة الـمحــارب

استراحة عقلية و فكرية لمحارب.. فى دنيا الله .. يبحث عن الحكمة ..

من أنا

صورتي
رحالة فى دنيا الله .. من أرض الى أرض .. اسمع و انصت ... و اعقل ..لعلى اعتبر أبحث عن الحكمة .. فأين أجدها؟

زوار الاستراحة

المتابعون

ابحث فى الاستراحة

بحث مخصص


تخاريف أخر الليل 4


موضوع مدونات مصرية للجيب خلانى افكر كتير فى التدوين و المدونة.. هل انا طورت
من نفسى فى الفترة اللى فاتت ..؟؟ هل حد بيستفيد ..؟؟
و هل اللى باكتبه ينفع يتنشر؟؟
مش عارف .. و محتاج أعرف راى الناس
انا بدأت انشر حاجات عندى من فترة .. مواضيع محتاجة مناقشة ..
انا باتمنى أكون زى مدونين او مدونات .. لما بيغيبوا و لو اسبوع .. تلاقى الناس تسأل عليهم ...
مش يغيبوا بالشهور زى حالاتى و محدش بيحس ...
المهم انا أحتاج الى التقييم .. و رأيكم فى اى التدوينات تصلح للنشر
جزاكم الله خيرا

رجاء المشاركة فى استطلاع الرأى

15 تعليقات

  1. ...  

    السلام عليكم
    حاجتك للتقييم دفعتني للكتابة
    أولا أحب أقوللك ان مدونتك عندي في الريدر وكل تدويناتك-معظمها-باقراها وخاصة ما يمس اهتماماتي
    أظن علقت عندك مرة أو اتنين بس دة مش معناه اني مش متابعة واكيد فيه زيي كتير
    أحيانا بتكون القراءة يتبعها صمت عن التعليق
    باعرف دة عندي لما ألاقي زائر بيرد لأول مرة و بينوه في رده لبوستات قديمة عندي وفيها رأي قلته
    فيه بلوجات مصرية وعربية كتير زوارها و معلقيها كتير جدا وقليل منهم اللي يستحق بالفعل وبيكتب كلمة مؤثرة ومفيدة
    تعجبني عندك بعض المقالات الفلسفية والتأملات القرآنية وتدوينات شخصية
    المقالات السياسية البحتة أتوقف أمام بعضها وأعبر الآخر
    اهتماماتي أدبية في المقام الأول لكني أحاول الإلمام وقراءة كل شئ
    في النهاية أنا سعيدة بالتعرف علي أفكارك دوما

  2. Unknown  

    ايه التخاريف دي يا دكتور
    انا كمان متبعاك بس والله مقصرة في التعليقات عند الناس كلها بس بتابع كويس الحمد لله
    وحقيقي مدونتك جميله جدا
    وكفايه ان فكرك ناضج وجميل
    انا جيت بس اقولك اني متابعه معاك متقلقش
    اهو انا مضيت
    لماضةوالاجر على الله

  3. bastokka طهقانة  

    متفقة مع بثينة
    فعلا ساعات كتير بقرا مواضيع جميلة و مبيكنش عندي روح للرد
    ايوة الكومنت عايز مزاج خاص و الا يبقى التعليق مجرد شكليات
    ربنا يوفقك
    اوروفوار

  4. Fahd  

    يا اخي انت تكتب موضوعات بسرعة الضوء

    لا اجد وقت لمتابعتها كلها فضلا عن التعليق عليها

    ربنا يكرمك يا اخي

    قلما اجد هذا الفكر الناضج عند اي احد

    اتمني لك مزيدا من التوفيق والثقة

  5. عصفور المدينة  

    أخي الحبيب السلام عليكم
    أشعر جيدا بحالتك النفسية والمراجعة
    ولكن لا أرى أنها مبررة ولا منطقية لأن الكتاب أو النشر هو موجه للشارع وأعتقد أن الذين يوجهون هؤلاء الذين يكتبون لرجل الشارع هم أهم ممكن يكتبون لرجل الشارع

    وحقيقة أنت ممن يوجهوننا وقد جعلتني أمر على المدونة جميعها رغم استذكاري لها ويوجد الكثير والكثير مما يصلح للناس

    أم السؤال عن الغائب فده موضوع كبير مش عايز اتكلم فيه حاليا حاكتب تدوينة عنه إن شاء الله
    بعنوان
    .....
    ولا بلاش أحسن
    باحبك يا دكتور ربنا يحفظك ويتم عليك نعمه

  6. رفقة عمر  

    استاذنا الدكتور
    انا دائما امر على مدونه حضرتك انتظر الجديد ولكنى اقدر انشغلك الدائم
    فلا نحب ان نثقل عليك بكثره السؤال
    ولكننا نتمنى وجود حضرتك باستمرار
    وبخصوص موضوع النشر المدونه كلها تستحق النشر وتنزل بنفس اسمها استراحه المحارب

    بخصوص موضوع صديقتى انا اعتذر لا اعتقد انها ممكن توافق لانهم متحفظين بخصوص الامر دة
    جزاك الله خيرا على محااولتك للمساعده

  7. لحظة  

    اولا
    جزاك الله خيرا على السؤال
    ثانيا
    لئن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من حمر النعم
    ولئن ينفع الله بكلمة من كلماتك شخصل واحدا
    اعتقد انه اجر عظيم
    فلا تهمك الكثرة او السؤال
    ونعم هناك الكثير ما كتبته يستحق النشر
    جزاك الله خير

  8. eldoctor  

    السلام عليكم جيعا و جزاكم الله خيرا على التواصل ..
    بثينة.. جزاك الله خيرا لا يقلقنى الصمت عن التعليق بقدر ما أريد ان اعرف هل ما اعرضه استكمل هدفه ؟؟ لذلك ابحث فى التعليق عن السؤال ز الاعتراض لييظهر لى ما غفلت عنه

  9. eldoctor  

    لماضة ...
    المهم ان تترك التدوينة اثر .. و لو بسيط يعنى و لو 5 دقائق تفكير .

  10. eldoctor  

    طهقانة .
    لا ابحث عن الرد للرد . او للشكر .. بل لفتح ابواب النقاش ...
    جزاك الله خيرا

  11. eldoctor  

    fahd
    انا لا اكتب بسرعة .. يا أخى بل انا مقل فى الكتابة .. المشكلة عندى فى النشر . يعنى ممكن اكتب موضوع و يفضل فترة طويلة عندى و احس ان لا لسه مش دلوقت .. و اعدل فيه كلمة .. او سطر .. و ممكن مرة واحدة انشر 5 او 6 مواضيع
    بس المهم ان حد يقرا

  12. eldoctor  

    استاذنا عصفور المدينة تعطينى اكبر من قدرى يا استاذنا

    الموضوع انى عايز اعرف هل انا فعلا باسيب اثر خير باللى باكتبه . ولا كلام و خلاص ؟
    الهدف مش النشر فى حد ذاته ما اسعى وراؤه هو ان يكون ما اكتبه مرأة لى ارى فيها ما غفلت عنه.
    اما النشر فما يصلح له هو لى بحث عن أجر و ثواب
    جزاك الله خيرا يا استاذنا

  13. eldoctor  

    رفقة عمر
    جزاك الله خيرا
    فى نفسى فكرة ساسعى لتنفيذها بس حا يبقى نشر اليكترونى .. يعنى ملف ادوب اكروبات .. بس لسه بافكر تبقى شهرية .. ولا موضوعية .. مثلا خواطر .. سياية ... فلسفة...
    موضوع صديقتك .. انت رفعت التدوينة ... و لا توجد وسيلة اتصال بك سوى التعليقات .. لانك مش سايبة ايميل .. فالحل الانسب انك تحطى صندوق دردشة زى استاذنا عصفور المدينة...

  14. eldoctor  

    لحظة
    جزاك الله خيرا ...
    ما اسعى اليه هو من يزيدنى علما .. و يدلنى على ما غفلت عنه
    اعاذنا الله و اياكم من الغفلة ...

  15. مسلم من مصر - محمد على عطية  

    السلام عليكم
    الأخ الفاضل الدكتور
    قرأت خاطرتك هذه, و كنت أفكر من فترة فى كتابة تدوينة عن هدف كل منا من خلال الكتابة, و خاطرتك شجعتنى على التعجيل بهذه التدوينة, لذا أحببت أن أشاركك اياها عسى أن تكون رداً على تساؤلاتك
    http://muslim-from-egypt.blogspot.com/2008/06/blog-post_09.html
    و ربنا يوفقك و يجعل ما تكتب فى ميزان حسناتك, و فى انتظار المزيد
    و السلام عليكم

إرسال تعليق